swedenstories

Alla inlägg den 4 december 2013

Av Elin - 4 december 2013 00:34

 

Någon vecka senare, 

Onsdag 21.30 

Jag satte mig ner i sängen med min laptop i knät.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra.

Mamma, Mark, Kevin och Parker var iväg till Marks föräldrar någonstans.

Det tog några timmar med bil, och de skulle inte komma hem förrän på lördag kväll.

Chaz var tvungen att plugga, så han kunde inte hänga med, och jag bara kände inte för det, och för att jag ville vara med Chaz och hans vänner.

Så när mamma hade frågat om jag ville hänga med hade jag svarat, med all respekt för Marks föräldrar, att jag inte hade någon lust och att jag inte kände för det.

Både mamma och Mark hade förstått, och tyckte båda att de egentligen ville att jag och Chaz skulle lära känna varandra bättre.

Mamma visste att detta var bättre för mig, att stanna hemma och lära känna nya människor.

Hon visste hur svårt jag egentligen hade för sånt där, att jag inte gillade nya människor, såna jag inte kände.

I mammas ögon var säkert detta ett framsteg, och jag antar att det var det också.

Hade det varit för något år sen hade jag helt klart sagt ja. Jag hade nog i

nte ens börjat prata med Chaz eller vart ensam med honom, allra minst låna hans kläder och sova i hans säng. 

Jag suckade och stängde ner datan igen, det fanns verkligen ingenting att göra.

Jag hade ett helt jättestort hus alldeles för mig själv, men jag hade ändå ingenting att göra.

Jag suckade återigen och gick sen ner för trappan.

Jag gick runt i hela huset, vilket tog ett tag.

Tillslut bestämde jag mig för att gå och byta om till bekvämare kläder, sätta mig i soffan och kolla på film.

Jag drog på mig en pösig t-shirt och ett par mjukisbyxor och satte upp håret i en tofs, för att sen gå ner till köket och poppa popcorn.

När allting var klart valde jag att se någon action film som redan satt i dvd-spelaren.

Jag la mig på soffan med popcorn skålen i knät och blicken riktad mot tv:n.

Filmen hade en ganska dryg början, men blev bättre mot slutet.


Jag tror jag råkade somna till, för jag vaknade utav att någon flyttade på mina ben.

Jag öppnade sakta ögonen och kollade mot andra änden av soffan, för att se Chaz sitta där.

"Jag ville bara se om du ville ha sälskap" sa han och log.

Jag log tillbaka och nickade.

"Härligt" svarade jag.

Jag satte mig upp med knäna uppdragna mot mig och min kropp lutandes mot armstödet.

Jag var jätte trött och det var svårt att hålla ögonen öppna.

"Vad kollar du på?" frågade Chaz och jag försökte fokusera blicken på tv:n.

"Jag har inte en aning" svarade jag och han skrattade roat.

Efter ett tag kände jag att jag blev allt tröttare, så jag reste mig upp.

"Jag går nog och lägger mig nu" sa jag och Chaz nickade.

"Okej, sov gott" sa han och jag nickade, för att sen gå upp för trappan till mitt rum.


När jag vaknade på torsdagen var klockan bara åtta.

Jag gick ner för trappan och klagade när den starka solen lös in genom fönstret.

Det var varmare den dagen, riktigt varmt faktiskt.

Jag tog fram en drickyoghurt och gick in i vardagsrummet där jag såg att Chaz sov i soffan.

Jag satte mig i den andra soffan och slog på tv:n. 

Det fanns inget kul på tv:n över huvud taget, så tillslut stannade jag på något matlagningsprogram. 

Efter en stund satte sig Chaz upp och kollade på mig. 

"Hur mycket är klockan?" 

"Halv nio" svarade jag efter en titt på klockan över dörröppningen. 

Han nickade lite och reste sig sen upp. 

Jag hörde hans steg in i köket och kylskåpet öppnas. 


En stund efter Chaz hade gått till skolan, och klockan hade hunnit bli halv elva, gick jag in och duschade. 

Jag stod länge i duschen, ville aldrig gå ut. 

Jag stod kvar ända tills min hud hade blivit röd och mina fingrar blivit skrynkliga. 

Jag blåste och plattade mitt hår, sminkade mig och tog på mig en vit tröja och ett par jeansshorts.

Jag gick sen ner för trappan och ut på baksidan för att röka.

Jag tog ut en cigarett ur paketet och tände den.

Jag stod där ute ett tag och kollade runt på allting, för att sen le.

Det här var inte så dåligt ändå.


"Hur mår du?" frågade jag och slängde mig i sängen för att vänta på ett svar från Jenny. 

"Jag mår bra, hur mår du själv?" 

"Jag mår bra, saknar dig bara" svarade jag och det blev tyst en stund.

"Första veckan på sommarlovet kommer jag komma till er, så planera inget annat"

"Vadå, ska du bara stanna en vecka?" klagade jag och Jenny skrattade lite.

"Jag skulle ju alltid kunna stanna längre om du vill, det är ju ändå sommarlov"

"Vi kommer ha jätte kul, och du, mamma, Mark och Kevin ska åka till New York och hälsa på mormor i två veckor, du bara måste vara här då.."

"Andas raring, andas" sa Jenny och jag tog ett djupt andetag.

"Jag bara saknar dig så mycket, jag kan inte fatta att det.."

Min mening avbröts av att ytterdörren öppnades och Chaz, Ryan och en annan kille kom in.

"Hej" sa Chaz och satte sig på soffan bredvid mig.

Jag nickade med huvudet som svar.

"Att det vadå?" frågade Jenny och jag kollade ner på mina händer.

"Att vad vadå?"

"Vad var det du tänkte säga?"

"Det vet jag inte"

"Vilka var det som kom?"

"Det får du aldrig veta" retades jag och skrattade när Jenny stönade.

"Nej men seriöst"

"Det var bara Chaz och så" svarade jag och hon suckade.

"Jag är så avis på dig, du har så många snygga killar att vara med"

"Och hur vet du att dem är snygga?" skrattade jag och kollade upp mot Chaz när han kollade konstigt på mig.

"Du vet att vi kan höra"

"Jag slår vad om att dem är det"

"Nja, så snygga skulle jag inte säga, kanske runt en etta" retades jag med en granskande blick mot killarna och skrattade när en kudde kom flygande genom rummet mot mig.

"Sluta ha kul utan mig, jag sitter här helt ensam och har ingenting att göra" klagade Jenny och jag suckade.

"Sluta vara såå"

"Så vadå?"

"Så jobbig, du skulle kunna ha massor av kul utan mig, men du vill inte. Nu tycker jag att du ska träffa någon, du har andra vänner än mig"

"Nej, det har jag inte" envisades hon och jag suckade.

"Du fattar alltså inte hur trött man blir på dig i tid och otid"

"Tiiiiiifff, vi måste verkligen träffas snart"

"Ja, jag vet, men det är inte jätte långt kvar till sommarlovet"

"Säger du som inte ens har börjat i skolan än"

Jag pillade lite med ett av mina armband och det var en genomträngande tystnad för ett tag.

"Du, jag måste gå nu, men ha det bäst girly, älskar dig"

"Älskar dig med, puss"

Jag la på och kollade upp mot killarna.

"Hej" sa jag och satte mig upp riktigt i soffan.

"Ettor, är det verkligen allt vi får?" sa Ryan och jag granskade honom lite.

"Njae, du är nog någonstans runt en halv, kanske lite mindre ändå"

Jag räckte ut tungan mot honom när han flämtade till.

"Chaz, du måste ju uppfostra henne"

Jag skrattade roat och skakade lite på huvudet.

"Vad händer?" frågade jag sen och min blick vandrade mellan de tre.

"Vi tänkte dra till centrum lite, vill du hänga med?" frågade Chaz och jag nickade.

"Ja, varför inte?"

Vi delade några leenden och reste oss sen upp för att gå.


Det hade visat sig att den andra killen hette Mitch och var 19.

Han var snäll och väldigt rolig.

Tillslut hade vi hamnat på ett kafé där vi satte oss ner för att ta en fika.

"När var det pappa och Carla skulle komma hem?" frågade Chaz och jag tänkte efter lite.

"Lördag eller söndag.." svarade jag och han nickade lite.

Vi satt en stund och snackade om allt och inget tills min mobil ringde.

"Jag måste ta det här" sa jag med ett leende till killarna.

Jag gick ut utanför kaféet och svarade.

"Hallå?"

"Tiffany, hej, det är Sarah, jag, Jenny.. hon.." Sarah, Jenny's mamma avbröt sig själv lite.

Man hörde på rösten att hon grät, och på bara en sekund gick mina känslor från glada till svarta fjärilar som gjorde knutar på mina organ.

"Sarah, vad har hänt, vad är det med Jenny?" sa jag oroligt och försökte svälja ner min oro. 

"Det är, hon är.. hon ligger i koma"

Presentation


Tiffany Rhode är sexton år och bor tillsammans med sin mamma och sina två bröder i centrala New York. När Tiffanys mamma bestämmer sig för att packa väskorna och ta det där jobbet i Kanada tar hennes liv en helvändning, men till det bättre eller sämre?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards