swedenstories

Alla inlägg den 1 december 2013

Av Elin - 1 december 2013 22:52

 

Jag vet inte riktigt hur, men på något sätt hamnade vi hemma hos Chaz.

Vi satt och spelade tv-spel när det plingade på dörren.

"Jag kommer snart" sa Chaz och la ner sin kontroll.

"Okej" sa jag och han försvann ut i hallen.

Jag hörde honom öppna dörren och säga hej till någon, han lät lite förvånad, tror jag.

Jag hörde en annan röst och sen steg mot vardagsrummet där jag satt.

Jag kollade mot dörröppningen när de kom in.

Jag flinade mot Chaz och kollade sen tillbaka mot skärmen.

"Jag vinner" skrattade jag och Chaz skyndade sig tillbaka till sin plats i soffan.

"Du fuskade ju" klagade han och jag skakade på huvudet.

"Gjorde jag ju inte"

"Jag var ju tvungen att öppna"

"Jag vinner ändå" svarade jag och räckte ut tungan mot honom.

Killen som precis kommit flinade roat och satte sig ner bredvid Chaz.

Chaz suckade frustrerat och reste sig fram och tog ett chips ur skålen.

"Du fuskade"

"Men jag vann" svarade jag och ryckte på axlarna med ett flin.

Han himlade med ögonen och kollade sen mot den andra killen.

"Ryan, Tiffany, Tiffany, Ryan, känn er som bästa vänner, jag ska hämta mer dricka och popcorn"

Med det hade Chaz lämnat mig och Ryan ensamma.

Vi satt för några ögonblick, allting var knäpptyst.

Vi kollade överallt och ingenstans, ibland skickade vi iväg små leenden till varandra.

Tystnaden var så intensiv att jag hoppade till med en flämtning när min mobil plingade till.

Detta fick Ryan att börja skrattade roat och jag kollade chockat på min mobil.

Jag tog upp den och såg ett sms från Jenny.


"Hej, vad gör du?

 Hur är dem? ;) 

 ring mig när du ser detta, puss"


Jag suckade och la mobilen på bordet igen.

När jag kollade mot Ryan log han mot mig.

Jag grimaserade fånigt och han började skratta igen.

"Så, hur gammal är du?" frågade jag sen och han log mot mig.

"Arton"

"Som min bror då" svarade jag med ett leende.

"Du då?" 

"Sexton" svarade jag och han nickade lite. 

Vi satt tysta en stund.

Det var en pinsam tystnad, den sorten som svävar fram lite lätt och tränger sig igenom varenda litet hörn i rummet.

"Ska du börja på samma skola som Chaz sen?" frågade Ryan och jag sneglade upp mot honom och nickade.

"Det är en bra skola, en bra gemenskap och så" fortsatte han sen och jag nickade återigen.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara, men det var skönt att veta att skolan var bra.

"Du pratar inte så mycket, gör du?" frågade sen Ryan med ett flin och jag ryckte lite på axlarna.

Han skakade roat på huvudet och log mot mig.

"Det kommer bli jätte bra, det lovar jag! det är en bra stad och människorna är snälla, det händer dock inte så mycket" sa han och jag skratade lite.

"Vart kommer du ifrån?" frågade han sen.

"New York" svarade jag och han nickade lite.

"Ja, det händer ju inte alls lika mycket här, inte lika mycket drama och så, och alla känner alla, men det är en mysig stad" svarade han och denna gången var det min tur att nicka.

"Vad har du för musiksmak då?"

Jag ryckte lite på axlarna, sneglade runt lite i rummet, kollade ner på mina händer och kollade sen upp mot Ryan igen.

"Jag har inte riktigt någon musiksmak, jag lyssnar på det mesta" svarade jag och han nickade.

"Vad gillar du att göra på fritiden då?"

Han kollade på mig och jag skrattade lite.

"Förhör eller?"

Han flinade lite och jag skakade på huvudet.

"Nej, men jag gör väl det mesta som får mig att känna mig bekväm. Hänger med kompisar, spelar tv-spel, kollar film, ja, det mesta man hittar på med sina vänner" sa jag sen och Ryan nickade.

"Har du något speciellt du gillar att göra?" frågade han och jag ryckte lite på axlarna.

"Jag vet inte riktigt, jag gör väl det som kommer mig i smaken" svarade jag och han nickade.

Precis som min menign var avslutad kom Chaz in i rummet igen.

"Har ni lärt känna varandra?" frågade han när han satte sig ner i soffan och ställde en cola och en stor skål med popcorn på bordet.

Vi båda nickade, fast det var egentligen bara han som kände mig, jag visste ingenting om honom mer än att han hette Ryan och var arton.


Jag vaknade dagen därpå i ett rum jag inte kände igen.

Jag satte mig snabbt upp och försökte lokalisera mig.

Mitt hjärta slog snabbt för ett tag, innan jag sen kom ihåg att jag låg i Chaz rum.

Han hade erbjudit mig sitt rum så kunde han sova i bäddsoffan i vardagsrummet.

Jag reste mig upp och kollade snabbt ner på mina kläder.

Jag hade fått låna en tröja utav Chaz, vilket kändes en gnutta obekvämt eftersom vi inte kände varandra över huvudtaget.

Men efter ett tag hade jag inte brytt mgi ett dugg.

Det var väl ändå bäst att lära känna varandra såhär i början och komma nära varandra, så det slipper komma en pinsam känsla efter ett tag.

Jag gick upp och gick fram till Chaz garderob och drog fram ett par mjukisbyxor så jag skulle slippa gå i bara trosor.

Jag satte upp mitt långa bruna hår i en boll på huvudet och gick sen ut från Chaz rum.

Chaz låg fortfarande och sov i soffan, vad hade jag förväntat mig?

Jag skrattade och skakade roat på huvudet och gick sen in i köket.

Jag tog fram ett glas och ett juice paket, och satte mig sen vid köksbordet.


Jag ryckte till när jag hörde en röst i dörröppningen.

"Hur mycket är klockan?"

Jag ryckte till och vände mig om för att kolla på Chaz.

Han såg nyvaken ut, håret åt alla håll och ögonen knappt öppna.

Jag skrattade lite.

"Elva" svarade jag och han nickade.

"Hur länge har du varit vaken?"

"Jag vet inte riktigt, inte så länge" svarade jag och han nickade igen.

Jag reste mig upp och gick för att ställa glaset i disken och ställa in juicepaketet.

Jag hörde Chaz skratta lite, så jag vände mig om.

"Vad?"

"Du är så liten" svarade han och jag fnös lite.

"Jag är ju inte liten" envisades jag och han nickade roat.

"Mina kläder har inte sett så stora ut på någon"

Jag räckte ut tungan mot honom och gick sen förbi honom för att byta om till mina andra kläder.


När vi kom hem till mig var det ingen hemma.

Jag såg en lapp på kylskåpet och gick fram för att läsa den.


"Jag och Mark är iväg på några ärenden, vi kommer tillbaka runt 15

 Var försiktiga, ring om det är något, kram, mamma"


Jag la lappen på bänken och gick sen upp för alla trappor till mitt badrum. 

Jag tog en snabbsdusch, sminkade mig, blåste och plattade mitt hår och gick sen in till mitt rum för att välja kläder. 

Jag drog på mig ett par höga tighta jeans, ett vitt linne och ett par låga converse.

När jag kom ner till vardagsrummet kollade Chaz upp mot mig.

"Skulle inte du ta en dusch?" frågade han och jag satte mig ner bredvid honom.

"Jag har gjort det"

"Hur snabb är inte du? jag trodde tjejer tog evigheter på sig att bli klara" sa han och jag ryckte lite på axlarna.

"Antar att alla inte är likadana"


Av Elin - 1 december 2013 21:29

 

Fredag,

12.30

Jag låg kvar länge i sängen, kände inte riktigt från att gå upp.

Jag hade inte pratat något med Ashton på hela veckan, och jag saknade honom jätte mycket.

Jag hade pratat med Jenny dagen innan, men det kändes konstigt att inte kunna gå hem till henne när jag kände för det.

Jag suckade lite och reste mig sen upp.

Jag tog på mig ett par jeans, ett blått linne och ett par ballerinaskor.

Jag gick ner för trappan och in i köket där Parker satt.

Jag tog fram en drick yoghurt och gick upp till mitt rum igen.


"Jag går ut ett tag" sa jag högt och utan att vänta på ett svar stängde jag ytterdörren efter mig.

Jag gick ett tag innan jag sen gick in på ett kafé. 

Jag beställde en kaffelatte för att sen sätta mig vid ett bord och ta fram min telefon och ringa till Ashton. 

"Hallå?" sa han trött och jag log lite. 

"Hej älskling" sa jag och han harklade sig.

"Tiff, hej babe"

För några sekunder var det tyst innan jag sen hörde ett svagt fuck från andra sidan luren.

Jag kunde höra honom försöka ta på sig byxorna.

"Sen till någonting?" frågade jag med ett flin.

Jag visste att de alltid hade träningar klockan halv ett på fredagar.

Och det faktum att klockan snart var kvart över ett fick mig att vilja skratta lite.

"Kan jag ringa dig senare?"

"Klart, älskar dig"

"Älskar dig med"

Vi la på och jag återgick till min kaffelatte.


Shit.

Klockan var halv fem och det var mindre än en timme kvar tills Mark och hans son skulle komma hem.

Jag skyndade mig att ta upp telefonen och ringa mamma.

"Hallå"

"Hej mamma, jag är på väg hem, skulle du kunna gå till mitt rum och välja ut några fina kläder till middagen?"

"Klart jag kan" Jag kunde höra den alldeles för stora entusiasmen i mammas röst och jag suckade.

"Mamma, välj något fint, inte något överdrivet eller alldeles för tantigt"

"Jaja, hej då"

Hon la på och jag suckade.

Mammor.


När jag kom hem slängde jag av mig skorna och sprang upp till mitt badrum.

Jag duschade, tog på mig underkläder, blåste håret och plattade det så det hängde ner till naveln.

Jag sminkade mig och gick till mitt rum där mamma hade lagt kläder åt mig på min säng.

Jag kollade vad hon hade valt och det var faktiskt fina kläder, inte så som jag trodde.

Jag trodde hon skulle välja någon utav klänningarna som jag fått av mormor och som ser ut som en klänningen som en galen åttaåring som fick välja sina egna kläder skulle ha på sig, men som jag inte haft mage till att slänga.

Men hon hade faktiskt valt ett par jeans, ett vitt linne och en röd cardigan.

Jag log medan jag drog på mig kläderna.

Jag kollade mig i spegeln, nickade, drog på mig några armband och ett par svarta skor som mamma envisades med att köpa till mig.

Jag brukade inte gilla att ha på mig onödiga skor, om några, inomhus, men mamma tjatade alltid om att vara uppklädd, så jag gjorde väl det för henne.
Jag slängde mig på sängen och ringde Jenny.
"Hey girl"
"Hej, hur mår du?"

"Jag mår bra, hur mår du?"

"Jo, jag mår bra, är lite nervös bara, mammas kille och hans son ska ju komma snart"

"Just det, det var idag, hur känns det?"

"Det känns väl helt okej, antar jag"

"Har hon berättat något om dem?"

"Nej, inget förutom att sonen heter Chaz och att han är lika gammal som dig"

"Åh, nice"

"Tiffany gumman, kommer du ner? Dem är här nu" sa mamma utanför dörren med en lätt knackning.

Jag hörde hennes steg tona bort ner för trappan och jag svalde hårt.

"Jag måste lägga på, plikten kallar" sa jag och vi skrattade.

Vi sa hejdå och la på, innan jag sen gick ner för trappan.

Jag hörde röster ifrån matsalen och jag tog ett djupt andetag.

När jag kom in i rummet fördes alla blickar mot mig och jag log lite.

Med en lätt vinkning gick jag fram till bordet där alla satt, för att sen sätta mig mitt emot han jag antog var Chaz.

"Hej, du måste vara Tiffany" sa mannen som jag antog var Mark och räckte fram sin hand mot mig.

Jag nickade och tog emot handen för att sen skaka den lätt.

"Mark" sa han. 

Han puttade till Chaz lite lätt och Chaz kollade mot mig för att sen ge mig ett leende. 

Han gjorde en hälsande gest med handen. 

"Chaz" 

Jag nickade och log mot honom för att sen lägga upp lite mat på min tallrik. 


"Så, jag antar att du kommer gå på samma skola som Chaz om några veckor?" frågade Mark och jag nickade. 

"Ja, jag börjar där om ungefär en vecka" svarade jag och han nickade. 

"Dem är jätte snälla, och Chaz kan säkert hjälpa dig om det skulle vara något, visst Chaz?" 

"Ehm, va, eh ja, självklart" sa Chaz och skyndade sig på med ett lende mot mig. 

Jag skrattade lite och skakade roat på huvudet. 

"Ska inte du och Chaz ta och lära känna varandra lite?" harklade mamma ur sig.

Parker hade redan dragit ut på något med någon, Kevin var hos Marks.. mamma? och det var bara vi kvar.

Jag himlade med ögonen mot Chaz innan jag sen nickade. 

"Kom" sa jag och drog med mig Chaz upp till mitt rum. 

"Erat hus är jäkligt nice" sa han och jag nickade lite. 

Det var den längsta meningen han sagt under hela kvällen. 

"Mysigt rum" sa han och stängde dörren efter sig. 

Jag nickade lite och slängde mig på sängen. 

Han satte sig lite försiktigt ner i hörnet av sängen och jag skrattade roat. 

"Du kan vara lugn, varken sängen eller jag kommer bita dig" 

Han skrattade till lite och lät sen sin blick vandra längs hela rummet.

Jag reste mig upp och drog av mig mina höga skor.

"Ska vi göra något?" frågade Chaz och jag nickade.

"Vad som helst som inte har något med våra föräldrar att göra" svarade jag och Chaz skrattade lite.

Vi gick ner för trappan och ut i hallen.

Jag drog på mig ett par converse utan att knyta dem, sa hej då och stängde dörren.

Presentation


Tiffany Rhode är sexton år och bor tillsammans med sin mamma och sina två bröder i centrala New York. När Tiffanys mamma bestämmer sig för att packa väskorna och ta det där jobbet i Kanada tar hennes liv en helvändning, men till det bättre eller sämre?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards