swedenstories

Alla inlägg under maj 2014

Av Elin - 15 maj 2014 19:00

Hejsan!


Idag bestämde jag mig för att göra en till blogg med noveller.

Nej, jag kommer inte blogga mindre här för det, även fast jag inte kan säga att jag varit väldigt bra på det den senaste tiden heller.

Men det skulle vara så sjukt kul om ni kollade in den också, okej?

Love you, puss - Elin

Av Elin - 8 maj 2014 13:45

 

När jag vaknade nästa morgon låg jag bredvid Jenny i min säng.

Jag reste mig upp försiktigt så hon inte skulle vakna och drog på mig en kofta över min tröja. 

När jag kom ner till köket satt det en lapp på kylskåpet. Jag tog ner den och läste vad som stod.


"Jag är hos Mark, jag kanske kommer hem innan jag åker och jobbar.

  Gör jag inte det är det bara att ringa eller komma hit om det är något

  eller om du är hungrig, älskar dig, mamma"


Jag slängde lappen och öppnade kylskåpet för att ta ut en drickyoghurt. När jag gjort det gick jag in och satte mig i vardagsrummet och slog på tv:n.

Bara några minuter efter jag satt mig hörde jag Jenny gå ner för trappan.

Antingen brydde hon sig inte eller så visste hon inte att jag satt i vardagsrummet, för jag hörde henne gå in i köket och öppna kylskåpet.

Bara en stund senare kom hon in i vardagsrummet och tog ett snabbt steg tillbaka när hon kollade upp och såg mig sitta i soffan.

Jag skrattade och hon tog ett djupt andetag och satte sig ner bredvid mig.

"Det där var inte roligt" sa hon och tog en utav de två mackorna som hon lagt på tallriken som stod på bordet.

Jag bytte kanal några gånger för att sen avbrytas för att min mobil på bordet började ringa.

"Hallå" sa jag och la ner kontrollen på bordet.

"Hej, vad gör du?" sa Cameron på andra sidan.

"Nehe, jag gör inte så mycket, kollar på tv och så. Vad gör du då?"

"Har nästan precis gått upp, jag tänkte bara fråga om det är okej om jag kommer till dig vid två? Tänkte först ta bussen, men Leon ska till en polare vid två och han kör ändå förbi den gata och sa att han kunde släppa av mig då"

"Men det är klart du kan"

"Men vad bra, men vi ses då"

"Ja, puss hej"

Jag la på och la sen ner mobilen på bordet igen, för att sen kolla på Jenny som också kollade på mig.

"Vem var det?" frågade hon och tog ett bett av sin macka.

"Cam" svarade jag och hon nickade.

"Ska han komma hit eller?"

Jag nickade och reste mig sen.

Jag hämtade mitt ciggpaket ifrån jackfickan och tog med mig det ut till baksidan.

Bara några sekunder senare kom Jenny också ut.

Vi satt en stund och pratade om allt och ingenting.

Jag hade verkligen saknat det här. Bara helt vanliga dagar då man bara pratar, inga bekymmer.


Vi satt där ute en stund, även efter vi hade rökt klart satt vi fortfarande och pratade.

En stund senare hade vi iallafall gått in, och jag gick upp till mitt barum för att duscha.

När jag var klar blåste jag mitt hår och plattade det, för att sen sminka mig.

Jag drog en handduk runt min kropp och gick in till mitt rum.

Jag gick fram till min garderob och drog på mig ett par svarta jeans, en stickad tröja och ett par vita converse.

Jag gick sen ner för trappan till vardagsrummet där Jenny satt.

Hon hade redan fixat sig och satt i soffan och kollade på tv.

"Ska vi dra till Mark, jag är ganska hungrig?" frågade jag och kollade på Jenny som nickade.

Jag drog på mig en tunn jacka och vi gick sen ut.

Eftersom att det var ganska bra väder valde vi att ta en promenad istället för att ta bilen.

När vi kom fram var klockan redan ett och jag fick lite smått panik, för vi var tvugna att gå tillbaka hem innan Cameron skulle komma vid två.

Eftersom att jag aldrig hade varit hos Chaz utan Chaz visste jag inte riktigt hur jag skulle göra.

Det kändes helt naturligt att bara öppna dörren och gå in, det var ju ändå hos min mammas kille.

Men samtidigt körde min reflexer in, och jag plingade på för att sen driekt efter öppna dörren.

"Hej" sa jag högt när vi kom in.

Jag drog av mig min jacka och Jenny gjorde detsamma innan vi sen gick in till köket där mamma, Mark och Chaz satt och åt.

"Precis i tid då" sa jag och skrattade lite innan vi sen satte oss vid bordet.


När vi hade ätit hängde jag och Jenny med Chaz upp till hans rum.

Vi satt en stund och snackade innan Chaz blick sen vandrade mellan mig och Jenny.

"Jag ska till stan för att köpa en present till min pappa och träffa några kompisar sen, ska ni med?" frågade han och jag kollade klockan. Kvart i två.

"Shit, sorry men jag hinner inte, jag ska träffa Cam om femton. Ska du med?"

Jag reste mig upp och kollade på Jenny som kollade först på mig och sen på Chaz.

"Nej, om det är okej hänger jag nog på Chaz" sa hon och jag nickade.

"Gör som du vill, men vi ses sen"

Jag kramade om henne och pussade henne sen på kinden.

Jag kramade också om Chaz innan jag sen gick.

Jag sa hej då till mamma och Mark och drog sen på mig min jacka för att lämna huset.

Just den dagen hade jag tur med mig och hann precis med en buss.

Jag kom hem bara fem minuter senare och låste upp dörren för att gå in.

Jag drog av mig min jacka och gick in i köket för att öppna kylskåpet, för att stänga det igen efter en snabb blick.

Precis då plingade det på dörren och jag gick dit för att öppna.

"Hej" sa Cameron och tog ett steg in när jag tog några tillbaka.

Han stängde dörren efter sig och jag kramade om honom.

"Hur mår du?" frågade han och jag log.

"Jag mår bra, hur mår du?"

"Jag mår bara bra"

Han log mot mig och jag sneglade ner på hans träningsväska som hängde på hans axel.

Han skrattade lite när han såg vart min blick landat och släppte ner den från golvet.

"Jag ska på fotboll vid sju" sa han och jag nickade lite.


Ett tag senare satt jag och Cameron på baksidan och jag rökte.

Just då började min mobil ringa, Ryan?

Min mage fladdrade till med fjärilar, men jag svalde hårt och valde att inte svara eftersom att Cameron var där.

"Ska du inte svara?" frågade han och jag skakade på huvudet. 

"Nej, jag pratar ju med dig nu" sa jag och vi log lite mot varandra. 


Ett tag senare när Cameron gått låste jag dörren och tog upp min mobil för att ringa Ryan.

"Hej Tiff"

"Hej, förlåt att jag inte svarade innan"

"Det är lugnt, kan jag komma över?"

"Gärna"

"Okej, bra, är hos dig om tjugo"

"Okej, puss"

"Puss"

Jag la på och suckade. Varför kändes det så fel att ljuga för alla om att det inte var något mellan mig och Ryan? 

Tydligen märkte alla det, men ändå skulle vi fortsätta ljuga om det för att ingen skulle veta. 

Allting bara kändes så jobbigt när jag var tvungen att ljuga för Jenny, min bästa vän. 

Och sen hade jag sagt till Cameron att jag inte var beredd för ett seriöst förhållande, men det var innan jag riktigt kände Ryan. 

Kankse var jag redo, bara inte med Cameron. 

Jag visste inte riktigt varför, men det kändes bara som att jag ljugit för honom, för jag vet att han egentligen hade känslor för mig, det enda var att han inte var redo för ett förhållande, och det var det som kändes så jobbigt. 

En stund senare knackade det på dörren och jag släppte in Ryan.

Vi pratade en stund, innan min mobil sen ringde.

"Hallå?"

"Hej babe, vad gör du?"

Jag hyshade Ryan när jag hörde att det var Jenny och han höll en hand för munnen.

"Tiffany, är du där?"

"Va, ja, klart jag är, vad sa du?"

Ryan skrattade lite och tryckte sina händer om hårdare mot sin mun.

"Är du med någon? Skulle inte Cameron på träning vid sju?"

"Va, jo, det är ingen här"

Jag skrattade lite tillgjort och begravde mitt ansikte i min tomma hand.

"Jaja, men vad gör du?"

"Kollar lite på tv, vad gör du då?"

"Just nu är jag hos Chaz, tänkte bara höra med dig så att du är hemma så jag kommer in"
"Okej, så du kommer hem nu?"

"Ja, tänkte det"

"Okej, då ses vi snart då, puss"

Jag la snabbt på och kollade på Ryan. Vi stirrade på varandra en stund innan sen båda brast ut i skratt.

"Okej, men du måste skynda dig nu, innan hon kommer hit" sa jag och vi reste oss upp snabbt.

Han drog på sig sin jacka och drog in mig i sin famn.

"Jag ringer dig sen" sa han och jag nickade för att sen trycka mina läppar mot hans.

"Hej då"

Jag stängde dörren efter honom och gick sen in i vardagsrummet igen.

Vad var det egentligen vi höll på med?

Jag menar, varför höll vi det hemligt?

Egentligen visste jag inte varför jag inte sa som det var, jag hade inte riktigt pratat med Ryan om det. Vi hade aldrig riktigt sagt till varandra att vi inte skulle berätta för någon, det hade bara blivit så.

Var det för att han var min bonusbrors bästavän?

Var det för att vi nyss lärt känna varandra?

Var det för att vi inte visste vad de andra skulle säga?

Helt ärligt visste jag inte varför, men bra kändes det inte.


Bara några minuter senare kom Jenny hem.

Vi gjorde lite mat, valde en bra film och satte oss i vardagsrummet för att ta det lugnt.

"Vad är det med dig?" frågade Jenny och jag kollade förvånat upp på henne.

"Vad menar du?"

"Ja, vad är det med dig? Du har betett dig så underligt den senaste tiden, vad håller du på med?"

"Va, jag.. eller alltså, jag förstår inte riktigt vad du menar" sa jag och fortsatte kolla på Jenny som suckade.

"Jag vet inte vad det är, men du beter dig annorlunda mot mig, det är inte alls som det brukade vara. Förr kändes det som att vi alltid hade något att prata om och vi undanhöll aldrig något från varandra. Nu känns det bara som att vi inte pratar om något längre, som att det inte finns något att prata om"

När Jenny pratat klart blev det tyst för ett tag.

Ingen av oss sa något, vi båda kollade ner på våra händer.

Plötsligt suckar jag lite och ställer mig upp.

"Jenny, jag är lika förvånad som du, jag vet inte heller vad det är som händer, okej? Jag vet att jag inte är som jag var förr, och jag vet inte vad det är med mig"

Jag suckade återigen och kollade på henne.

"Ta mer mat om du är hungrig, jag behöver bara lite tid för mig själv just nu"

Jenny nickade och jag gick ut i hallen, drog på mig mina skor och drog sen på mig min jacka.

Ännu en gång kände jag mig dålig till mods för att jag ljugit för Jenny, jag behövde inte alls tid för mig själv, det jag behövde var att prata med Ryan.

Den kyliga vinden drog igenom hålen på den stickade tröjan jag hade på mig.

Jag visste inte själv vad jag höll på med.

När jag passerade en tom och mörk lekplats stannade jag, gick runt staketet och satte mig på en av gungorna.

Jag gungade lite lätt fram och tillbaka med benen, tog sen upp min mobil och slog in Ryans nummer.

Jag satte mobilen mot mitt öra och slöt ögonen.

Jag hörde en signal gå fram, två signaler, tre signaler.

På den åttonde signalen tänkte jag ge upp, och precis som jag skulle ta ner mobilen och lägga på hörde jag ett klickande ljud.

"Hallå?"

"Ryan, du, jag måste prata med dig"

"Okej, vart är du?"

"Jag är ute just nu, men kan vi ses?"

"Ja, jag står i duschen just nu, men kommer du hem till mig kan du ta nyckeln som ligger i krukan på verandan och komma in"

"Okej, vi ses snart"

Jag la på, öppnade sakta ögonen för att sen sluta dem igen.

Alla tankar som flög runt i mitt huvud var verkligen mer än vad jag kunde hantera.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Tiffany Rhode är sexton år och bor tillsammans med sin mamma och sina två bröder i centrala New York. När Tiffanys mamma bestämmer sig för att packa väskorna och ta det där jobbet i Kanada tar hennes liv en helvändning, men till det bättre eller sämre?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards